Salvación en Sand Mountain / Dennis Covington

Un llibre de la factoría Dirty i que no puc evitar relacionar amb Manifiesto Redneck, de Jim Goad. Predicadors esbojarrats i fervorosos als Estats Units més rurals i serps de cascavell… què pot sortir malament?

L’autor arriba al tema a través de la cobertura que ha de fer d’un judici a Scottsboro, es jutja a un predicador acusat d’intentar matar a la seva dona obligant-la a deixar-se picar per les serps que guardava en caixes per les misses (o funcions potser seria més correcte). 

Me quedé en Scottsboro esa noche, en un motel barato propiedad de una família de la India. La habitación olía a curry y alubias carillas, una mezcolanza que reflejaba el estado de mi mente. No sabía a quién creer ni sobre qué iba el juicio. Aunque las declaraciones habían puesto sobre la mesa temas de una sociedad secular llena de problemas —infidelidad, maltrato y alcoholismo—, también se habían planteado cuestiones sobre fe, perdón, redención y, por supuesto, serpientes.

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100._Tent_Revival__Church_of_the_Holiness_in_Jesus_Christ_s_Name__snake_handling_congregation__Kingston__Georgia__1974 © Moody College of Communication, Creative Commons.

Però parlem una mica de l’autor, algú que va anar a cobrir la guerra civil a El Salvador amb només 7 paraules de castellà: Soy periodista. Por favor no dispare.

Me hice periodista en El Salvador. Y allí me ocurrió algo más. Fue más que aprender un oficio y un nuevo idioma. En El Salvador encontré el antídoto a una vida convencional: pasé mucho miedo. Desde entonces no he sido el mismo. En el avión de ida, leí un artículo sobre John Sullivan, un periodista freelance al que, en su primera noche en El Salvador, sacaron del hotel unos hombres armados, le torturaron, decapitaron y emparedaron. En el aeropuerto, los policías armados de la aduana confiscaron mis prismáticos y mi cantimplora de Boy Scout. Nuestro taxista nos metió en la ciudad por los pelos antes de que comenzara el toque de queda. En el exterior del hotel, soldados con armas automáticas detenían a los coches al azar y registraban a los ocupantes. Los teléfonos del hotel estaban pinchados.

Després l’autor fa una repassada de com entra en contacte (ja de tornada als EUA) amb les esglèsies on fan coses amb serps, i els predicadors i la gent que en algunes d’aquestes misses doncs parlen llengües es desmaien i manegen despreocupadament serps potencialment letals. De tant en tant hi ha picades, no solen complicar-se si la víctima rep atenció hospitalària immediata, però de vegades prefereixen curar-se a base de resar, no acostuma a funcionar… Podria mostrar-me respectuós amb aquesta manera de creure, però no ho faré, les idees no són respectables, les persones sí. Respecto a les persones que es dediquen a això però la seva creença implica un grau de bogeria enorme barrejat amb una temeritat suicida. Agafar una cascabell confiant que l’esperit sant farà que no et piqui és simplement una imbecilitat, i ganes de jugar a la ruleta russa, i també una meravellosa candidatura als premis Darwin.

Lo único que tenía para darme era la serpiente, eso es lo que me decían sus ojos. Pero si la tomaba, por muy despreciable y repulsiva que fuera, estaría en posesión de lo sagrado. No se requería nada salvo obediencia. No tenía que dar nada salvo mi voluntad. Aquel era el momento. No me paré a pensarlo. Simplemente me entregué. Me adelanté y tomé la serpiente con las dos manos. Carl la liberó para mí. Me giré de cara a la congregación y elevé la serpiente a la luz. Se movía como si quisiera subir más, para escalar fuera de la iglesia y hacia el aire. Y fue exactamente como los manipuladores me habían dicho. No sentí miedo. Parecía que la serpiente era una extensión de mí mismo. Y de repente no había nada en la sala salvo la serpiente y yo. Todo lo demás había desaparecido. Carl, la congregación, Jim… todos se habían ido, evaporado. Ni siquiera oía la música atronadora. El aire estaba en silencio, quieto, lleno de una luz potente y uniforme. Y me di cuenta de que yo, también, me estaba evaporando.

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Western Diamond-backed Rattlesnake (Crotalus atrox) young (captive specimen) © Bernard DUPONT, Creative Commons.

El llibre en alguns passatges és fa un pèl feixuc però dóna una visió molt completa d’aquestes congregacions i dels seus orígens històrics (bé, sempre hi ha hagut gent xalada), i també en gran part del viatge espiritual de l’autor des d’una esglèsia més convencional a una amb uns rites que implicaven passió i perill. Afortunadament és un viatge d’anada i tornada, aquests grups tancats de fanàtics toleren els forasters fins a un cert punt, normalment perquè diuen que poden tergiversar el que veuen, jo crec que en realitat és perquè diuen el que realment hi ha, i això no sempre és agradable.

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