Los detectives salvajes / Roberto Bolaño

Vaig descobrir Bolaño en aquest llibre i tenia moltes ganes de tornar-hi. No m’esplaiaré ara sobre el tema de rellegir llibres, només apuntaré una dada, un fet, una realitat: de vegades m’he equivocat en llegir un llibre, però MAI m’he equivocat en una relectura.
El llibre té dues parts, però semblen tres, Mexicanos perdidos en México, Los detectives salvajes i Los desiertos de Sonora. La primera part i la tercera es continuen, de fet la primera és un diari de 1975 fins al final de l’any i la tercera el mateix diari a partir de gener de 1976. I qui escriu aquest diari? Juan García Madero, a qui quasi tothom diu García Madero. Som al DF, García Madero ha començat a estudiar dret però té tirada per la poesia i acaba coneixent a un grupúscle que s’anomenen realistas viscerales, o viscerealistas o… un grup liderat per Ulises Lima i Arturo Belano (un personatge amb un nom i una biografia tan semblants a la del propi Bolaño que resulta que és ell mateix, més o menys). 
Roberto Bolaño disfressat d’Arturo Belano
Poetes de vanguardia, reunions en bar fins a les tantes, llibres que han de robar per poder llegir, i un jove García Madero que entra en aquest món com s’entren als llocs quan s’és un adolescent, com un descobridor. I la família Font, i les germanes Font: María i Angélica, i les amigues d’elles i… Quan em vaig llegir el llibre em vaig prometre que en cas de relectura saltaria per sobre de la part del mig i la història de García Madero me la llegiria seguida, crec que és un encert, i crec que entenc perquè Bolaño va col·locar enmig aquest llarg parèntesi de personatges i temporal que abarca de 1976 a 1995 i a més a més es desplaça per mil llocs alhora.
En Bolaño tot és excessiu, i de vegades sembla que només sap concretar a base d’afegir més pàgines, situacions, punts de vista, narradors diferents. La part de García Madero no és la principal, però sí la més extensa, i amb un protagonista entrañable que només ambiciona escriure poesia mentre es tira tot el que pot, però tot i això és un romàntic.
Escric això amb la part de García Madero acabada i la part Los detectives salvajes pràcticament per començar, i m’ha encantat trobar referències molt explícites a l’altra gran obra de Bolaño, 2666, i al desert de Sonora, tan bolañià que costa de creure que sigui real, i també a Arcimboldi, no és ben bé el mateix que a 2666 però aquestes connexions m’encanten.

La part central del llibre s’ha de llegir amb atenció. Hi ha molts personatges, però molts, i molt salts en el temps, tot i que en general el temps va avançant tenim contínues referències a la desaparició sonorense amb que acaba la primera part del llibre, una conversació de Belano i Lima que els va encara a la pista de Cesárea Tinajero. Això els va mostrar el camí, el final de la primera part precipita les coses i deixa el desert com a manera de desaparèixer i com a camí per trobar alguna cosa. Per això cal estar atents a les dates i a qui parla en cada part, possiblement els protagonistes sigui Belano i Lima, però aquests justament no encapçalen cap fragment, ens enterarem de les seves històries a distància, de manera indirecta. I també de la història de Méxic i una mica de tot llatinoamèrica, i també d’Europa i amb dos factors constants, la poesia i el estar perduts, com la primera part del llibre titulada amb molt encert com ja he dit abans Mexicanos perdidos en México.

Impala de 1975 (crec)

He gaudit molt amb la relectura, i potser que contesti dues preguntes que ningú m’ha fet, o ja posats que siguin tres. 2666 és millor que Los detectives salvajes, si he de recomanar un llibre per començar amb Bolaño és aquest i no 2666, i saltar-se la part del mig i llegir les diferents parts en l’ordre 1,3,2 és una opció que a mi almenys em va agradar i em va convéncer, no sé si recomanar-ho perquè la distribució la va decidir l’autor i li va semblar que era la millor, a mi m’ha agradat més així i quan (no ho escric en condicional, no cal, passarà) em torni a rellegir el llibre ho tornaré ha fer igual.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *